fbpx

“Medewerkers die echt weten waarover het gaat, dat is typisch ECCA”

Profex & ECCA: al 10 jaar partners in leefmilieu

Profex is een studie- en adviesbureau voor industriële bedrijven. Al meer dan tien jaar werken deze consultants samen met ECCA voor analyses op het vlak van leefmilieu. Wij spraken met één van hen – Stephanie Wulteputte – over de intense samenwerking. Een verhaal over gedeelde waarden, open communicatie en nauwkeurigheid.

Vanuit zeven kantoren – verdeeld over heel Vlaanderen – focust Profex op de drie vakgebieden ‘Omgeving’, ‘Bodem’ en ‘Energie’. Voor Profex is ECCA met name op dat eerste gebied belangrijk. Afvalwater, legionella, bodemverbeterende middelen (BVM) en asbest zijn vaak voorkomende problematieken. Op die terreinen beschikt ECCA over de juiste erkenningen en accreditaties om monsters te verzamelen en te analyseren. En op die resultaten baseert Profex vervolgens haar advies.

Ecca - Profex

“Waren het eerste lab met de juiste erkenning”

De samenwerking tussen Profex en ECCA is diepgeworteld. Stephanie Wulteputte blikt met de glimlach terug op de start, alweer meer dan tien jaar geleden: “Indertijd focuste Profex vooral op BVM’s. En ECCA was toen een van de enige labs met een erkenning als BVM-analist. Die was nodig voor VLAREMA-analyses, onderzoek op instromen en analyses van eindproducten uit de vergistingssector. Toen de vragenstroom over afvalwateranalyses toenam, ontpopte ECCA zich ook daarvoor tot aangewezen partner. Door de jaren heen leerden we hen kennen als een standvastig lab, waarvan iedereen weet dat ze de procedures minutieus naleven.”

Zelfde waarden hoog in het vaandel

Wat begon als een occasionele samenwerking groeide dus systematisch uit tot een hecht partnership. Die synergie is gebaseerd op gedeelde waarden: “Zowel Profex als ECCA investeren in kwaliteit en accuraatheid”, merkt Stephanie Wulteputte op. “We hebben elkaar echt gevonden. Dat zorgt voor een intense samenwerking, die nu al goed is voor een 200-tal afvalwateranalyses per jaar. Daar komen binnenkort een 500-tal asbestanalyses bij.”

Gratis geconserveerde recipiënten brengen en halen

Dat een van de Profex-kantoren op amper 15 km van de voordeur van ECCA ligt, vergemakkelijkt de samenwerking uiteraard. Maar ook voor de andere Profex-kantoren toverde ECCA een service uit de hoge hoed, weet Stephanie Wulteputte: “Wekelijks brengt ECCA een voorraad geconserveerde recipiënten gratis naar onze kantoren. Daar kunnen onze eindklanten ze ophalen voor hun afvalwaterstalen. Zo zijn ze zeker dat er geen onbedoelde contaminatie optreedt. En tegelijk voorkomen ze in de rapportage de opmerking dat ‘de recipiënt-set niet volgens het Compendium voor monsterneming en analyses (CMA) was’.”

“Customer service die weet waarover het gaat”

 

Een goede communicatie is de olie in de motor van een vlot lopende samenwerking. Voor Stephanie Wulteputte is de persoonlijke aanpak een meerwaarde: “ECCA investeerde de afgelopen jaren enorm in customer service. Dat valt meteen op als we dan toch al eens in contact komen met een ander lab. Daar word je vijf tot zes keer naar een andere dienst doorgestuurd. Bij ECCA kom je meteen bij iemand van customer service terecht, die het antwoord geeft of weet waar hij dat antwoord snel vindt. Daarna bellen of mailen ze je zelf terug. Medewerkers die echt weten waarover het gaat … dat is typisch ECCA.”

Afspraken dubbelchecken

Als adviesbureau stuurt Profex de erkende onderzoekers aan als go-between tussen de eindklant en de analyse-expert. Ook op dat vlakt speelt de customer service van ECCA een belangrijke rol: “Als Profex een monstername regelt, is het belangrijk dat ECCA een gepast moment voor staalname bij onze eindklant afspreekt. In onze sector is  echter niet iedereen altijd even bereikbaar (lacht). De ECCA-planningsdienst is gelukkig een gerodeerde machine: ze blijven volhouden om de verantwoordelijken aan de lijn te krijgen en afspraken te dubbelchecken.”

Online Qlab-omgeving helpt anticiperen

Als de staalname gebeurd is, ben je soms benieuwd naar de status van de analyse. Op dat vlak biedt het online platform QLab een meerwaarde, ervaart Stephanie: “We geven een deel van de stalen zelf in via Qlab. In de vernieuwde versie van het platform loopt dat vlot. Het helpt ook om tussentijdse resultaten te raadplegen. Want je kan eenvoudig rapporten genereren waarin een uitroepteken meteen je aandacht op de overschreden parameters vestigt. Zo kunnen we onze eindklant al adviseren over oplossingen nog voor het eindresultaat beschikbaar is.”