fbpx

De drie essentiële ingrediënten van de samenwerking tussen Culinor Food Group en Eurofins ECCA

Het recept voor topproducten en operationele excellentie

Culinor Food Group is een toonaangevende voedingsproducent die gespecialiseerd is in het bereiden van maaltijden, maaltijdcomponenten, soepen en sauzen voor zowel retailers (vooral onder het eigen huismerk) als out-of-home klanten in België, Nederland en Frankrijk. Denk daarbij bijvoorbeeld aan kleine en grote restaurantketens of scholen en kinderdagverblijven. Met vier productielocaties (Gent, Destelbergen, Olen en Herselt) en een logistiek centrum in Destelbergen, levert Culinor Food Group dagelijks verse en kwalitatieve producten. Sinds 2016 maakt Culinor Food Group deel uit van het beursgenoteerde Zwitserse bedrijf Orior, een toonaangevende food & beverage groep met zetel in Zürich, en worden ze gezien als Centre of Excellence voor convenience cuisine in Noord-Europa.

“Onze interne kwaliteitsdienst is georganiseerd op groepsniveau en bestaat uit drie divisies: kwaliteitsmanagement van leveranciers en grondstoffen, etikettering en declaratie en productie. Daarbij speelt Eurofins ECCA een essentiële rol in ons kwaliteitsbeleid,” horen we bij Culinor Food Group.

culinor

“Eurofins ECCA is onze preferred partner voor diverse microbiologische en chemische analyses tot hygiënecontroles. Eén van de grootste voordelen van ECCA is hun nabijheid. We kunnen ‘s ochtends besluiten om stalen te laten analyseren en tegen de middag staat ECCA bij ons om deze op te halen. Dit snelle en efficiënte proces stelt ons in staat om snel resultaten te krijgen, wat cruciaal is voor onze operationele continuïteit. Iets wat bij andere labo’s niet altijd het geval is.”

Innovatie en voortdurende verbetering

“Wat we daarnaast enorm waarderen aan Eurofins ECCA is hun inzet voor continue verbetering. Ze evalueren en verbeteren constant hun analysemethoden en technieken, want er duiken regelmatig nieuwe gevaren op voor de voedselveiligheid. Daarnaast innoveren ze ook op vlak van operationele processen. Een mooi voorbeeld is de introductie van een digitaal platform (Qlab) voor het aanvragen en opvolgen van analyses. Dit heeft ons proces aanzienlijk vereenvoudigd en versneld. We kunnen onze analyses makkelijk aanvragen, insturen en in realtime de resultaten raadplegen.”

“De opleidingen, het meedenken in oplossingen en het digitaal aanvragen van analyses: het zijn allemaal elementen die je niet meteen in geld kan uitdrukken, maar die wel heel waardevol zijn.”

Meedenken en opleiden

Culinor benadrukt nog een ander belangrijk aspect van de samenwerking: “De mensen van Eurofins ECCA denken actief mee met ons als we op bepaalde problemen stoten en geven waardevol advies vanuit een ander perspectief. Intern hebben we soms last van ‘bedrijfsblindheid’, waardoor we niet meteen een oorzaak vinden van bijvoorbeeld een minder analyseresultaat. Het team van Eurofins ECCA speelt dan een belangrijke rol qua advies en begeleiding.”

 

Eurofins ECCA geeft ook regelmatig opleidingen aan de medewerkers van Culinor Food Group. Deze opleidingen bieden inzicht in waarom bepaalde analyses tijd kosten en welke stappen en methoden hierbij komen kijken. Door deze kennis kunnen de medewerkers beter begrijpen welke factoren de analysetijd beïnvloeden en waarom sommige resultaten langer op zich laten wachten dan andere. Dat helpt niet alleen om realistischere verwachtingen te hebben, maar ook om interne processen te optimaliseren en beslissingen te nemen.

 

“Bijvoorbeeld, bij het overwegen om een bepaalde grondstof of product in analyse te laten nemen, kunnen we nu nauwkeuriger afwegen of de verwachte analysetijd in lijn ligt met onze productieschema’s en deadlines. Dit soort strategische inzichten draagt aanzienlijk bij aan onze operationele efficiëntie en zorgt ervoor dat we weloverwogen keuzes kunnen maken,” legt de verantwoordelijke uit.

Maatwerk en transparantie

“Een ander sterk punt van Eurofins ECCA is hun maatwerk. Ze stellen contractvoorstellen op die specifiek zijn afgestemd op onze behoeften, gebaseerd op de analyses die we de afgelopen jaren hebben gedaan. Dit maatwerk, gecombineerd met het meedenken, het makkelijke digitale platform, de opleidingen en hun voortdurende inzet om zichzelf te verbeteren, maakt hen tot een onmisbare partner voor Culinor Food Group.”