Van het labo van ECCA naar de rekken van ALDI
Vier redenen liggen aan grondslag van diepgewortelde samenwerking
Zowat elke Belg kent ALDI. Maar wist je ook dat de analyses voor een deel van de ALDI-producten bij ECCA plaatsvinden? Wij vroegen Lien Dupont (Manager Quality Assurance Non-Food bij ALDI) hoe deze samenwerking verloopt. Het antwoord? Dat is viervoudig.
De samenwerking tussen ALDI en ECCA heeft diepe wortels. Zo controleert ECCA al langere tijd de kwaliteit van de eieren. Maar daarnaast heb je natuurlijk ook de non-food producten: zowel de artikelen uit het vaste assortiment als die van de welbekende acties.
“Onze leveranciers doen zelf al een hele reeks onderzoeken. Maar om de kwaliteit van onze artikelen te bewaken, zijn extra onderzoeken nodig”, vertelt Lien. “Daarvoor gingen we het gesprek met ECCA aan. Hun antwoord was typisch ECCA: speciaal op onze vraag werd prompt de pijler ‘non-food’ opgericht. De opstart van het testprogramma verliep heel intens, maar wierp z’n vruchten af: de analyses verlopen nu vlot.”
Twee soorten controles
Vandaag voert ECCA twee soorten controles uit voor ALDI: “Bij de routinecontroles controleert ECCA producten die in onze rekken liggen. Daarvan willen wij weten of alles conform de wet is. Maar evengoed of het product overeenkomt met wat er op het etiket staat en met de specificaties van wat wij origineel hebben aangekocht.”
Daarnaast zijn er de vergelijkende studies: “Door stalen van verschillende leveranciers te vergelijken – onderling maar ook met het A-merk of met de producten van concurrenten – weten we welke leverancier het best scoort.
Via performantietesten in het laboratorium van ECCA laten we onderzoeken hoe de producten presteren.”
Eén standaardprocedure, vier redenen om samen te werken
De samenwerking verloopt volgens een heldere standaardprocedure:
- Binnen het jaarprogramma ligt vast welke analyses in welke maand plaatsvinden
- De inkoopafdeling van ALDI stuurt een aanvraag voor een test en zet de gelabelde stalen klaar
- ECCA komt ze vanuit Merelbeke ophalen — hier is nabijheid een extra voordeel
- Na de analyse zijn de resultaten online beschikbaar via Qlab: via deze weg blijft ALDI op de hoogte van de vorderingen en resultaten. Bovendien staan in dit systeem alle analyses netjes bij elkaar.
Lien toont zich enthousiast over de manier waarop de samenwerking verloopt. En dat gevoel onderbouwt ze met vier argumenten:
“Het is een geruststelling – met name bij nieuwe producten – dat ECCA zorgt voor extra duiding bij de analyses. Bij afwijkingen nemen we meteen contact op met de ECCA-expert in kwestie. Zo voorkomen we elk potentieel probleem voor de consument.”
“Daarnaast is ECCA telefonisch altijd bereikbaar”, vervolgt Lien. “Dat is bij anonieme buitenlandse laboratoria veel minder evident. Maar het is wel cruciaal in noodsituaties. Als er een probleem opduikt, moeten we snel uitsluitsel krijgen. In zo’n crisissituatie biedt ECCA de mogelijkheid om zelf het betrokken artikel in één van onze vestigingen op te halen, om meteen te kunnen starten met de analyses. Gelukkig valt zoiets maar zelden voor (lacht).”
Ten derde staat ECCA voor transparante communicatie: “Zo weet je altijd aan welke timing je toe bent … en zijn we zeker dat we tijdig de resultaten hebben om het meest kwaliteitsvolle artikel in onze rekken te hebben. En last but not least streven we allebei naar maatschappelijke meerwaarde. We willen beiden dat onze producten veilig zijn voor de mens en het milieu. Die gemeenschappelijke missie schept een band.”
Heeft het verhaal van ALDI je geïnspireerd?
> Neem contact op, dan stellen we onze non-food dienstverlening persoonlijk aan jou voor