Efficiënter stalentransport dankzij Movetex Deliveries
Bij ECCA mikken we zoals je weet bij elke analyse op het hoogste wetenschappelijke niveau, maar onze slogan luidt niet voor niets “More than a lab”. Naast labotesten bieden we onze klanten nog heel wat extra oplossingen aan, zoals een eigen transportdienst voor de ophaling en levering van stalen. Omdat zo’n service de nodige uitdagingen met zich meebrengt, zochten én vonden we een efficiënte(re) oplossing bij Movetex. Tineke Desmet, onze Customer Operations Manager, beschrijft het proces.
“Onze medewerkers zetten zich dagelijks in om de beste service te bieden aan onze klanten, en dat gaat veel verder dan het uitvoeren van labotesten. Zo is bijvoorbeeld de planning van onze transportdienst geen sinecure. We willen zoveel mogelijk flexibiliteit en snelheid bieden en zochten een betrouwbare partner die deze uitdaging begrijpt.”
Plannen van tientallen ophalingen per dag
“We halen dagelijks stalen op bij tientallen klanten verspreid over heel Vlaanderen. Daarbij worden vaak zeer nauwe tijdsvensters gehanteerd en moet een groot aantal stalen voor specifieke uren in het labo zijn. Zo kan het resultaat tijdig naar de klant worden gecommuniceerd. De ‘oude’ manier van werken was tijdrovend en complex, en dus dringend aan een update toe.”
“Onze oude routeplanningsoftware voldeed niet meer voor de complexe planningen die we moesten maken. Onze transportplanners vingen heel wat last-minute aanpassingen manueel op, we moesten vaak externe – en dus duurdere – chauffeurs inschakelen en rittenbladen werden nog afgedrukt op papier. Bovendien waren klanten niet op de hoogte van het juiste aankomstuur en kregen ze geen bevestiging van ophaling. We stapten met al deze vragen naar verschillende mogelijke partners. Movetex overtuigde ons dankzij hun doortastende aanpak.”
“We kozen voor Movetex omwille van hun aanpak. De begeleiding die we kregen tijdens de setup was uitstekend. En ook nu blijven ze zeer bereikbaar voor ondersteuning.”
More than software
Movetex en ECCA delen dezelfde ambitie om klanten bij te staan met hun expertise, en die om te zetten in strategisch advies en ondersteuning. “Het was meteen duidelijk dat Movetex niet enkel software levert, maar dat zij ons konden begeleiden naar een betere en efficiëntere manier van plannen”, legt Tineke uit.
“Ze toonden eerst met een Proof of Concept op basis van onze eigen data aan welke resultaten ze konden behalen, en ook de begeleiding tijdens de opstartfase van het project was uitstekend. Ze maakten een zeer grondige analyse van onze planning, gingen praten met onze transportplanners en namen ook hun twijfels weg. Het team van Movetex configureerde alles op maat en liet ons niet los tot we live gingen.”
“Movetex toonde vooraf met een Proof of Concept aan welke resultaten ze konden behalen. En dit hebben ze ook waargemaakt.”
Naast het ophalen van stalen, bekijken we momenteel ook voor andere diensten of die in de toekomst geoptimaliseerd en gedigitaliseerd kunnen worden. “Gelukkig heeft Movetex een geïntegreerde oplossing in huis, waardoor alles op één platform kan als we nieuwe functies nodig hebben.”
Vlot op weg met het Movetex Deliveries platform
Het Movetex Deliveries platform bleek de ideale oplossing voor onze complexe en tijdgevoelige planningen:
- Met één druk op de knop wordt de meest efficiënte routeplanning berekend. Er wordt rekening gehouden met nauwe tijdsvensters van klanten, werkuren van chauffeurs, vereiste koelwagens, tussenstops bij ECCA en nog veel meer.
- De chauffeurs hebben dankzij de Mobile App een digitaal rittenblad en navigeren vlot naar al hun stops. Ze vullen op maat geconfigureerde feedbackformulieren in, verzamelen handtekeningen en maken indien nodig foto’s. De backoffice kan in real time hun vooruitgang volgen en bezorgt digitale rapporten aan het labo met belangrijke info over de stalen.
- Klanten ontvangen op voorhand de aankomsttijd via e-mail en een herinnering (één uur voor de effectieve aankomst) op basis van de locatie van de chauffeur. Achteraf krijgen ze automatisch een digitaal bewijs per mail van de ophaling. De communicatie gebeurt volledig in de look & feel van ECCA, voor een optimale customer experience.
Een efficiëntere planning én een verbeterde service voor onze klanten
De verbeterde software en efficiëntere manier van plannen zorgen zowel binnen ECCA als bij klanten voor grote tevredenheid. “We hebben het hele proces van de planning tot het effectieve transport en de communicatie hierover naar de klant samen met Movetex gedigitaliseerd en geoptimaliseerd. De software is gebruiksvriendelijk en alles verloopt zeer vlot. Maar zelfs als we nog tegen iets aanlopen, is het team bereikbaar voor ondersteuning. Movetex heeft onze verwachtingen ingelost en alles verloopt nu een pak efficiënter”, vat Tineke samen.
“We hebben onze efficiëntie sterk verhoogd en tegelijk onze ecologische voetafdruk verkleind. De mensen van onze back-office hoeven zich het hoofd niet meer te breken over een supercomplexe transportpuzzel. Chauffeurs werken niet meer met pen en papier tijdens het transport, waardoor de tijd die ze spenderen aan administratie gevoelig gedaald is. Laboranten kunnen alles in real time volgen. Onze klanten merken het verschil. De automatische communicatie stelt hen gerust en wekt extra vertrouwen.”