fbpx

“Dewaele en ECCA+ delen dezelfde drive om klanten te ontzorgen”

Asbestattesten gaan van een leien dakje

De vakspecialisten van Dewaele begeleiden mensen vanaf hun eerste stappen op de huurmarkt tot het moment dat ze hun vastgoed overdragen aan de volgende generatie. CEO Sofie Spriet wil haar klanten een leven lang begeleiden bij alle beslissingen die ze nemen op het vlak van zowel woon-, investerings- als bedrijfsvastgoed. Aangezien asbestattesten daarbij een wettelijke verplichting vormen, is het volgens haar de taak van Dewaele om klanten daarin duidelijk te informeren én hen volledig te ontzorgen. Als kwalitatieve leverancier past ECCA+ volgens haar perfect in dat plaatje.

“ECCA+ komt al heel vroeg bij dat proces kijken”, vertelt Sofie. “Wanneer iemand een asbestattest bij ons aanvraagt, leidt ECCA+ alles via digitale weg in goede banen. De klant betaalt via een online tool voor een asbestattest en legt op hetzelfde platform een afspraak vast met een van hun asbestexperten. Zowel voor ons als voor onze klanten verloopt dat eerste contact heel vlot.”

ECCA - klant Dewaele 2

“Ervaring in asbest is belangrijke troef”


Dewaele werkte eerder al samen met ECCA+ voor asbestinventarisatie, naar aanleiding van de verplichting voor appartementseigenaars die medewerkers – bijvoorbeeld een vaste schoonmaakhulp – in dienst hebben via hun vereniging van mede-eigenaars. Dat goede contact wilde Sofie graag uitbreiden: “Sinds de verplichting van de asbestinventaris bij verkoop of overdracht van een gebouw dat gebouwd is voor 2001, hadden we nood aan een kwalitatieve leverancier.”

ECCA+ beantwoordde volgens haar meteen aan de vereisten van Dewaele: “Het is een grote speler die systematisch aan kwaliteitscontrole doet én ze werken met hun eigen labo. Op dat vlak onderscheiden ze zich duidelijk van andere asbestdeskundigen die externe labo’s moeten inschakelen – en daardoor geen constante snelheid of prijs kunnen garanderen. Bovendien zijn de medewerkers van ECCA+ steeds vlot bereikbaar en zoeken ze actief mee naar oplossingen, bijvoorbeeld wanneer de planning voor uitdagingen zorgt. Die extra inzet om elke dag een toegankelijke en betrokken partner voor je klanten te zijn, komt ook bij ons heel sterk terug. Met 52 kantoren in Vlaanderen en Brussel zorgen we met Dewaele voor een sterke lokale verankering.”

Digitalisering als gezamenlijk stokpaardje

“Bij Dewaele zetten we sterk in op digitalisering, in het kader van de optimale ontzorging van onze klanten”, zegt Sofie Spriet. “Zo integreerden we recent een eigen ‘do it yourself’-platform op onze website, dat mensen toelaat om zonder bijkomende makelaarskosten hun woning te verkopen. Wij zorgen ervoor dat de verkoopdossiers juridisch waterdicht zijn, en daarna doet het platform z’n werk.”

“Ook op het vlak van digitale innovatie vonden we in ECCA+ onze match”, gaat ze verder. “Dankzij het online systeem om een asbestattest aan te vragen en in te plannen, houdt onze klant de touwtjes in handen. Bovendien kan de klant indien gewenst heel eenvoudig de link om de afspraak vast te leggen doorsturen naar de makelaar die het dossier behandelt. Deze kan het proces dan verder afhandelen voor de klant. Een heel flexibel systeem dus, waarmee we kort op de bal kunnen spelen.”

Meer dan een attest


Van zodra de verkoopopdracht van een pand getekend is, begint voor Dewaele de dossieropbouw van die klant. Daar start ook de totale ontzorging al, weet Sofie: “Enerzijds willen we het dossier van de verkoper vlot en snel opstarten. Anderzijds vind ik het essentieel dat kandidaat-kopers ook meteen volledig geïnformeerd worden over de wettelijke verplichtingen die bij hun mogelijke aankoop komen kijken. Een asbestattest is daar één van, maar je hebt nog andere verplichtingen zoals een bodemattest, EPC, stedenbouwkundige inlichtingen, elektrische keuring, … Het is voor ons dus erg belangrijk dat onze verschillende leveranciers de nodige standaarden inzake kwaliteit, prijszetting en dienstverlening aanhouden.”

Of verkopers ooit voor verrassingen staan wanneer de resultaten van een asbestattest binnenkomen? “In de meeste gevallen niet”, zegt Sofie. “Verkopers kennen hun eigen pand meestal wel door en door. Daarnaast is er de afgelopen tijd heel wat in de media te doen geweest rond asbest en de verplichte attesten. Dat heeft zeker bewustwording gecreëerd bij de verkopers.”

Dankzij het vlotte verloop van de asbestattesten ziet Sofie ook in de toekomst de feilloze samenwerking met ECCA+ voortgaan, met eenzelfde enthousiasme langs beide kanten: “Ik twijfel er niet aan dat we kunnen blijven rekenen op de kwalitatieve dienstverlening en snelle service van ECCA+. Het is duidelijk dat we beiden de beste kwaliteit voor onze klanten nastreven.”

Heeft het Dewaele-verhaal je geïnspireerd?

> Neem contact op, dan maken we persoonlijk kennis